Na Slovensku pribudla v rámci vysokých škôl ďalšia novinka. Už pár mesiacov je na svete informácia o novej možnosti štúdia. Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave na ďalší školský rok otvára nový študijný odbor s názvom Teória digitálnych hier.
Už názov programu nás vedie k tomu, že by mohlo ísť o zaujímavý a lákavý odbor. Predsa len v súčasnosti je výpočtová technika stále viac a viac využívanejšia a digitálne hry viac a viac populárnejšie. A myslím, že môžeme povedať, že ide o obľúbenú voľno- časovú aktivitu nielen tých najmenších. Fanúšikov hier nájdeme ako v puberte, tak aj medzi vysokoškolákmi a určite sa nejakí prívrženci nájdu aj medzi pracujúcimi. Mám to potvrdené z vlastného okolia, keďže bývam na intráku, kde si bežne zahráme so spolubývajúcimi, či spolužiakmi nejakú tú hru. A dokonca niekedy to nie je záležitosť len jednej či dvoch hodín.
Herný priemysel jednoznačne má a aj bude mať stúpajúci charakter. Podobne sa vyslovila aj dekanka fakulty doc. PhDr. Dana Petranová, PhD.: „Digitálne hry sú na jednej strane mladým a nepreskúmaným objektom našej kultúry a spoločnosti, na druhej strane je herný priemysel dynamickou súčasťou mediálnej produkcie a výnosným segmentom zábavného priemyslu.“ Zároveň tiež dodáva, že ide o jedinečný odbor nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách, keďže pôjde o prvý program s takýmto zameraním otvoreným široko- ďaleko.
Myšlienka je to dobrá a myslím, že aj záujem by mohol byť dosť veľký. Ale vynára sa tu otázka: Aké kvalitné bude to vzdelanie? Ide totiž o mladý technický odbor, ktorý sa začal viac rozvíjať a dostávať do povedomia ľudí až v sedemdesiatych rokoch minulého storočia a aj to až v ďalekej Amerike. U nás to bolo klasicky o dosť neskôr, konkrétne ich zvýšený rozvoj nastáva až po roku 1989. A aj tak si nie som úplne istý, či Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré by robilo prevraty v tejto oblasti. Máme teda na Slovensku dostatočne kvalifikovaných pracovníkov a profesorov? Sú schopní sa aktívne a naplno venovať záujemcom o tento smer a podať im dostatok kvalitných informácií a vedomostí, aby mohli v budúcnosti nájsť uplatnenie nielen na Slovensku, ale aj vo svete?
Hmm… Ktovie, aká je odpoveď. Nájsť ju však budeme mať možnosť vďaka akreditačnej komisii, ktoré tejto novinke dala zelenú tým, že schválila bakalárske aj magisterské štúdium. Počas svojho štúdia sa študenti oboznámia s teóriou z oblasti masmediálnych štúdií, manažmentu, marketingu, sociológie štúdií, psychológie, etiky a semiotiky. A fakulta tiež zaručuje, že nebude núdza ani o získavanie praktických zručností na tvorbu digitálnych hier.
Uvidíme teda, aký úspech tento novootváraný odbor zožne a či si získa medzi mladými svoje miesto a sympatie. A až po určitom čase a niekoľkých desiatkach absolventov budeme môcť posúdiť jeho kvalitu a prínos do sveta digitálnych hier.
Celá debata | RSS tejto debaty